Po páteční šesté etapě bude letošní Rallye DAKAR ve své polovině a účastníky čeká sobotní oddychový den. Jak se v první části dařilo ostravskému týmu FESH FESH Tomáše Vrátného?
Fešáci, jak jim fandové na sociálních sítích přezdívají, letos vyrazili do Saudské Arábie, kde se 44. ročník nejtěžší rallye světa jede, se 4 závodními speciály. Ford Cargo, přezdívaný „FOTR“ kvůli kombinaci vozidel Ford a Tatra, se startovním číslem 514, řídí Tomáš Vrátný, naviguje Bartolomiej Boba a mechanikem je Jaroslav Martinec. Dále Iveco Powerstar, které je upraveno pro Alberta Lloveru, tak, aby měl ovládání plynu a brzd na volantu (paraplegik, který jako první v r. 2016 zdolal rallye DAKAR v kamionu, pozn. red.). Iveco naviguje Jorge Salvador a mechanikem je Marc Torres. Třetím kamionem je Tatra Jamal EVO I, se kterou jede litevská posádka Vaidotas Paskevičius, Slavomir Volkov a Tomas Guzauskas. K týmu FESH FESH patří i slovenská posádka speciálu T815 „Puma“, ve složení Rado Kazarka, Josef Kalina a Robo Kasák. Ti se s vozidlem, které se nechalo inspirovat legendární Pumou Karla Lopraise, účastní závodu „veteránů“ Dakar Classic. Závodní speciály doprovází zázemí tvořené čtyřmi doprovodnými náklaďáky a dvěma terénní vozy pro manažera týmu a fotografa s kameramanem.
Ostravský tým Tomáše Vrátného, který úspěšně podniká v oblastech, jako jsou služby pro dopravce, stavba a pronájmy nemovitostí a výzkumná a vývojová činnost spojená s podvozkovými součástmi, odjížděl na Dakar s cílem zaútočit na TOP 10. Letošní kombinace náročných tratí a jezdecké smůly jim však jejich plány trochu komplikuje.
Tomáš Vrátný se svým „FOTRem“ závod odstartoval velmi dobře. Ve druhé etapě však vjel ve vysoké rychlosti do díry s kameny a došlo k poškození levé přední polonápravy. Tu se sice podařilo opravit, ale přišla vysoká penalizace v podobě 21h 40min, což prakticky znamenalo konec nadějí na umístění na příčkách blížících se TOP 10. Nicméně i z posledního startovního místa v následující etapě dokázal Tomáš Vrátný vybojovat 19. místo, v další etapě se posunul na místo 15. Na začátku čtvrté etapy se ale projevil „úraz“ ze začátku soutěže, došlo k dalšímu poškození přední poloosy, následnému defektu a to posádce s číslem 514 opět způsobilo určité zpoždění. „Zadřená kloubová hřídel nám bohužel v náhradních dílech chybí. Dál tedy jedu pouze s náhonem zadních kol a občas si budu pomáhat pravým předním kolem, které zůstává hnané“, komentuje technické problémy Tomáš Vrátný. To, že nemůže plnohodnotně využívat náhon na všechna čtyři kola, bude znamenat v náročném písčitém terénu obrovský hendikep. Tomáš Vrátný to ale bere sportovně: „Vidím to na speciální kategorii 4×2 v kamionech“, dodává s úsměvem.
Alber Llovera, startovní číslo 519, má bohužel smůlu od samého začátku. Hned v prologu, kde se většinou nedá moc získat, ale dá se hodně ztratit, převrhnul své Iveco při přejezdu jedné písčité jámy. Se zpožděním ale etapu dojel a tým mechaniků zvládl auto přes noc připravit do další etapy. „Kluci předvedli fantastický výkon. Na tak rozsáhlou opravu měli doslova jen pár hodin a jsem jim moc vděčný, že mohu hned pokračovat“, řekl na startu druhé části první etapy Albert Llovera. Stejně jako Vrátný, měl ve čtvrté etapě smůlu i Llovera. Hned na začátku nabral rychlost a po přeskoku jedné nerovnosti přistál na skalnatý výběžek tak nešťastně, že vážně poškodil celé zavěšení přední nápravy a do bivaku musel být odvezen. Na start páté ani šesté etapy nenastoupil, ale díky systému „žolíků“ má šanci postavit se na start nedělní, sedmé etapy, pokud se ovšem podaří závodní speciál zprovoznit.
Posádka s číslem #519, Albert Llovera, Marc Torres a Jorge Salvador nakonec letošní Rallye DAKAR nedokončí. Udělali jsme maximum, abychom jejich Iveco opravili, ale poškození byla příliš veliká na to, aby mohli bezpečně pokračovat dál.
Nejlépe z celého týmu se daří Litevcům. Jedou se speciálem Tatra Jamal, který se účastnil svého prvního „Dakaru“ již v roce 2012. „Letos prošla Jamalka poměrně výraznou generálkou, aby byla na start dobře připravena a vypadá to, že je opravdu v kondici“, říká Radovan Skybík, který vede speciální dílnu týmu FESH FESH. Posádka s číslem 529 se během prvních etap probojovala do první desítky kamionů, a to na 10. pozici ve 4. etapě a na 11 místo v kamionech celkově. „Se čtvrtou etapou jsme velmi spokojeni. Dokázali jsme jet hodně rychle, neměli jsme žádné potíže, a ještě jsme pomohli dvěma posádkám – Tomášovi (Vrátnému, pozn. red.) a jednomu z ruských Kamazů, který jsme tahali z řeky“, hodnotí svůj významný etapový úspěch Vaidotas Paskevičius, který je na Dakaru v kategorii kamionů nováčkem. Na TOP 10 tato posádka útočí i dále.
DAKAR Classic, které ho se účastní Tatra 815 „Puma“, je závodem pravidelnosti. Úkolem posádek není projet etapu co nejrychleji, ale v daných speciálních podmínkách a v daných průměrných časech. „Je to pro mě něco nového. Vždycky jsem byl zvyklý navigovat tak, abychom byli co nejrychlejší, vždycky jsme se ohlíželi na čas. Tady sledujeme spoustu dalších úkolů, a i ve svých 72 letech se musím učit zase nové věci“, komentuje tento speciální závod Josef Kalina. Toho velmi bolestně zasáhla před startem rallye zpráva o odchodu Karla Lopraise, který byl jeho dlouholetým parťákem a jak uvádí Kalina i nevlastním bratrem. Dakaru Classic se účastní kolem 140 posádek, z toho 19 kamionů. Tatrovka s číslem 901, která patří slovenskému podnikateli Radovanu Kazarkovi, a které tým FESH FESH poskytuje kompletní zázemí, se drží okolo celkové 60. pozice a v kategorii kamionů je po 5. etapě na 7. místě.
V sobotu čeká posádky oddychový den v hlavním městě saúdského království Rijádu. Volný den bude především ve znamení servisních prací na vozidlech a regenerace posádek, pro které je letošní ročník dakarské rallye velmi náročný od samého začátku. V neděli pak odstartuje druhá polovina závodu 7. etapou a v pátek 14. ledna dovede 12. etapa do cíle, který je v přístavním městě Džidda.
© Copyright 2024 KAR group, a.s. , All right reserved.
Ochrana soukromí GDPR